SJ – Varför är det så svårt för er att kommunicera?

I morse gästade avgående ordförande i SJ, Ulf Adelsohn, P1. Där sa han att det är SJ som är ansvarig för informationen på Stockholms centralstation.

Han menade så klart bristen på information.

Igår eftermiddag skyndade jag mig in till centralstationen för att hinna med mitt tåg till Karlstad med avgång 17.14. Innanför dörrarna mötte jag en vägg av folk. Alla med blicken fäst mot informationstavlorna. Och så fick vi stå i timmar. Att skriva att avgående tåg aviseras 10 minuter innan avgång gjorde att få vågade lämna sin plats framför informationstavlorna. Och ändå kom inte alla avgående tåg upp.

SJ

SJ

Informationen var obefintlig. Min fråga till SJ är; varför?

Förslag på enkla åtgärder:

  • Varför kommunicerar ni inte med oss en och en? Vi har alla en mobiltelefon. Det måste gå att per automatik skicka ut ett sms, en tweet, ett mail eller vad jag angett som kontaktmöjlighet. Ett utskick som säger ”Ditt tåg 453 mot Karlstad är försenat med x antal timmar och minuter. Beräknad avgång är istället x tid.” Då behöver resenärerna inte trängas i den varma och syrefattiga miljön på centralen. Vi blir mindre förvirrade och frustrerade.
  • Byt ut högtalarsystemet till ett där det funkar att höja volymen så att det hörs vad som sägs. Ett viskande i högtalarna skapar bara mer förvirring och frustration.
  • Berätta för oss vad som hänt. Det finns ju en informationstavla. Använd den. Varför går inte tågen? Vi kommer inte iväg snabbare men vi får en förklaring till varför tågen inte går. Vi blir mindre förvirrade och frustrerade.
  • Finns den fri Wi-Fi på centralen? Om inte, fixa det så att vi kan söka mer information. Vi blir mindre förvirrade och frustrerade.

Några röster från Twitter:

@P4Pethe skriver: Usel information som gjorde att flera 100 Norrlands resenärer blev strandsatta på centralen inatt. Tåget gick från Solna
@mymlan skriver: Jag var där. Sitter nu på i princip tomt tåg Solna-Sundsvall. Tomt pga dålig info.
@Ichimusai1972 skriver: Det kunde definitivt informerats tidigare om att man kunde ta sig till Sundbyberg och Märsta för vidare resa norrut. #sj
@Kommunchef skiver: Ja, det blev nästan panik vid lilla nedgången. De borde skylta om till stora trappan Ping @SJ_AB

Vi Twitter och #sjfail finns mer att läsa om tågkaoset.

Här är några som kör en annan taktik:

Swebus

5 thoughts on “SJ – Varför är det så svårt för er att kommunicera?

  1. Sedan min pendlartid har jag aldrig blivit imponerad av varken SJ eller Trafikverket när det gäller att nå ut med information.

    Därför valde jag för ett år sedan att gå min egen väg och utveckla tjänsten Tågtider ( http://tagtider.net/ ) där vem som helst kan få information direkt till sin mobiltelefon via SMS eller anpassade vyer. Nästan precis som du nämner ovan.

    Jag tolkar SJ och Trafikverkets agerande som att de fullkomligt struntar i den enskilda resenären. Oavsett vem som sägs ha ansvaret, agera som ni själva hade velat bli bemötta om ni vore i samma situation.

  2. Även min tjänst är beroende av information från Trafikverket. Men visar och förmedlar mer information än vad som får plats på tavlorna i hallarna på Stockholm C.

    Såg en tydlig spik i trafiken till tjänsten igår, utan några problem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *